# Inburgering
Sinds de invoering van de Wet Inburgering 2021 is de gemeente Diemen verantwoordelijk voor de regie op inburgeringstrajecten. De afgelopen jaren is de uitvoering landelijk en lokaal onder druk komen te staan door opstartproblemen, personele wisselingen, langdurige uitval en het ontbreken van structureel contractmanagement. Ook bij taalaanbieders zijn tekortkomingen zichtbaar geweest.
In 2025 is gestart met een hersteltraject gericht op het herstellen van grip op uitvoering, kwaliteit en financiën. Onder andere door extra begeleiding voor inburgeraars met risico op overschrijding van de wettelijke termijn. Vanaf eind oktober 2025 is een contractmanager gestart. Deze inzet heeft al geleid tot meer overzicht en verbetering in de uitvoering. Tegelijkertijd vergt het rechtzetten en structureel borgen van financiële afspraken, contractbeheer en monitoring ook in 2026 verdere inzet.
Per 1 januari 2026 wordt de specifieke uitkering (SPUK) Inburgering omgevormd tot een prestatiegerichte financiering. De rijksbijdrage wordt daarmee meer direct gekoppeld aan instroom, leerroute en behaalde resultaten. Vanaf 2025 is daarom ingezet op financiële buffers en het tijdig afronden van lopende trajecten.
bestemmingsreserve
In 2024 heeft de gemeente een definitieve beschikking ontvangen voor de specifieke uitkering Inburgering van € 600.000. Een deel van deze middelen is nog niet besteed. Deze niet ingezette middelen blijven noodzakelijk voor de voortzetting en verlenging van lopende inburgeringstrajecten, aangezien voor veel inburgeraars in 2025 en 2026 de wettelijke termijn verstrijkt en verlenging nodig is.
Om deze middelen ook in latere jaren doelgericht in te kunnen zetten en financiële risico’s te beheersen, is het instellen van een bestemmingsreserve Inburgering noodzakelijk. De reserve fungeert als buffer om schommelingen in instroom, voortgang en afronding van trajecten op te vangen en voorkomt dat incidentele kosten direct drukken op het reguliere uitvoeringsbudget.