Wet open overheid
Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. De Woo vervangt de Wet openbaarheid van bestuur. Artikel 3.5 van de Woo schrijft voor dat een bestuursorgaan in de begroting aandacht besteedt aan de beleidsvoornemens inzake de uitvoering van de wet. In de jaarstukken moeten we verslag doen van de uitvoering van de wet, mede in relatie tot de beleidsvoornemens.
Actieve openbaarmaking
De Woo noemt elf categorieën die wij actief openbaar moeten maken. Het overgangsrecht van de Woo regelt dat de start van de actieve openbaarmaking van deze elf categorieën wordt geregeld in een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB). De keuze voor deze categorieen is op advies van de VNG, ingegeven door de planning van het Ministerie van Binnenlandse Zaken Koninkrijksrelaties. Overigens zijn er natuurlijk al behoorlijk wat documenten die we openbaar maken. Denk aan vastgestelde verordeningen, beleidsregels, organisatiegegevens en dergelijke. Om de actieve openbaarmaking volgens de Woo te ondersteunen dient er een gemeentelijke publicatieplatform te worden gebruikt en moet er aangesloten worden op de Woo-index. De elf categorieën zullen gefaseerd verplicht worden gesteld middels Koninklijk Besluit.
In 2025 is de aansluiting op de Woo-index gerealiseerd en voldoen we aan de verplichtingen volgend uit tranche 1 (KB1). Bij Koninklijk Besluit dienen wij de informatiecategorieën uit tranche 1 met ingang van 1 november 2024 verplicht actief te publiceren.
Daarnaast zijn wij in 2025 gestart met de informatiecategorieën vallend onder tranche 2. Er heeft nog geen Koninklijk Besluit plaatsgevonden waarbij de ingangsdatum tot verplichte actieve openbaarmaking is vastgesteld. Wel voldoen we hiermee aan de inspanningsverplichting vanuit de Woo. De verwachting is dat in 2026 het Koninklijk Besluit voor tranche 2 wordt genomen en daarmee de ingangsdatum om verplicht te publiceren.
Ook zijn we in 2025 gestart met onderzoek en analyse ten behoeve van de aanschaf/ in gebruik name van een gemeentelijk publicatieplatform. De notitie tot aanschaf/ in gebruik name van het gewenste gemeentelijke publicatieplatform ligt 25 februari 2026 ter besluitvorming voor aan de Stuurgroep IHOO.
Tot slot zijn we in 2025 gestart met het deelproject Anoniseringstool, waarbij de door middel van gebruikmaking van een digitale tool, de te anonimiseren informatie alvorens te publiceren, ook goed en makkelijk kúnnen anonimiseren. Het project is afgerond en het dechargedocument wordt besproken in de Stuurgroep IHOO van 25 februari 2026.

Passieve openbaarmaking
Naast het actief openbaar maken kan iedereen altijd vragen om bepaalde informatie (op verzoek) openbaar te maken. Ook bij openbaarmaking op verzoek gaat de Woo ervan uit dat het belang van openbaarheid altijd geldt en dat alleen in uitzonderingsgevallen een bijzonder belang vóór openbaarmaking kan gaan. Concreet betekent dit dat een Woo-verzoek (of onderdelen daarvan) alleen kan (of kunnen) worden geweigerd wanneer een beschermd belang in het geding
is. In 2025 zijn we gestart met de optimalisatie en harmonisatie van het Woo-proces passieve openbaarmaking. Uit deze exercitie is gebleken dat er taken vanuit de Duo-gemeenten overgeheveld moeten worden naar team JZ van Duo+. Hiertoe is een notitie opgesteld en akkoord bevonden, waarbij er nog wel gekeken moet worden naar overdracht van budgetten/financiën in samenspel met de overdracht van de taken en dienen er medewerkers te worden aangenomen voor de uitvoering van deze taken. Dit deelproject zal in 2026 doorlopen en worden afgerond.
Verbetering van de informatiehuishouding
Eén van de uitgangspunten van de Woo is dat de informatiehuishouding op orde is. De verbetering van de informatiehuishouding wordt in Duo-organisaties verband via een gezamenlijk programma opgepakt. In 2025 is echter duidelijk geworden dat de behoefte bestaat om de verschillende programma’s (IHOO, DGW, Innovatie en Dienstverlening) onder 1 paraplu en 1 governance te brengen en in afstemming met elkaar uit te voeren. Daarnaast is er in 2025 vastgesteld dat er invulling gegeven moet worden aan randvoorwaarden om programmatisch te werken.
Dit betekent dat er voor 2026 een verkort Programmaplan wordt opgesteld t.b.v. de voortgang van de lopende projecten en initiatieven. Tegelijkertijd zal er in 2026 worden toegewerkt naar aan Programmaplan IHOO voor 2027 en verder, waarbij er invulling wordt gegeven aan de huidige ontbrekende invulling van de randvoorwaarden.