Informatiehuishouding op orde
Digitaal werken en archiveren is een wettelijke verplichting. Om hier aan te kunnen voldoen moet de informatiehuishouding van de gemeente op orde zijn. Wij hebben besloten om dit samen met de andere DUO-organisaties programmatisch aan te pakken. In 2025 is gestart met het programmaplan en is het programma onderverdeeld in projecten. Eén van de projecten in 2025 is het inrichten van een publicatieplatform. Als gevolg van de Wet open overheid (Woo) zijn we wettelijk verplicht tot proactieve openbaarmaking van informatie.
Noord-Hollandse Norm Weerbare Overheid
Gemeenten, Regionale Informatie en Expertisecentra (RIEC) en de provincie Noord-Holland hebben in 2024 de Noord-Hollandse Provinciale Norm Weerbare Overheid ontwikkeld. Het doel is om een gezamenlijk basisniveau van weerbaarheid van de overheid te creëren tegen ondermijning, criminaliteit en ongewenste beïnvloeding. Hiervoor hebben we een aantal jaren de tijd en het RIEC toetst jaarlijks hoe ver we zijn. In Diemen hebben we dit voortvarend aangepakt, deels in gezamenlijkheid met de andere drie DUO-organisaties. Eind 2025 constateerden we dat we de norm hebben verbeterd door onder andere het actualiseren van het integriteitsbeleid, inclusief een meldpunt en protocol voor (vermeende) integriteitsschendingen en bijvoorbeeld de introductie van VOG-p bij bepaalde functies. Daarnaast is de aandacht voor integriteit en veilige publieke taak versterkt door structurele borging in bij introductie van nieuwe medewerkers, eed‑ en belofteaflegging en door de ontwikkeling van het Veilig Publieke Taak-beleid. Tot slot is de aanpak van ondermijning verbeterd door een sterkere informatiepositie, privacy‑proof informatie-uitwisseling en meer bewustwording en regie bij financiën en het innen van (bestuurlijke) vorderingen.